De Alpenlanden worden steeds populairder als zomerbestemming. Ook Oostenrijk zit in de plus qua overnachtingen. Op sommige bestemmingen is een conflict ontstaan tussen toeristen en de lokale bevolking dat steeds meer wordt gezien als een opdringerige overlast onder de term ‘overtoerisme’. Maar wat zit er achter deze zeer controversiële kwestie in een land waarvan de welvaart nauw verbonden is met toerisme?
Kohl und Partner, het gerenommeerde Oostenrijkse adviesbureau voor toerisme, heeft in samenwerking met BrandWorks Studios een analysetool ontwikkeld om licht te werpen op de stemming in toeristische bestemmingen en regio’s en om de effecten op de levenskwaliteit van de lokale bevolking te achterhalen. De meningen van 7.052 lokale bewoners in verschillende toeristische gebieden werden gepeild en de analyse laat een beeld zien van veranderende gevoelens.
De onlangs uitgevoerde analyse werpt licht op 12 factoren van levenskwaliteit. Het onthult de houding van de bevolking ten opzichte van toerisme op veel actiegebieden voor de verdere ontwikkeling van de levenskwaliteit op de bestemming. Frustraties en plezier variëren per bestemming. Hier zijn de top frustraties en de zonnige kant van toerisme vanuit het perspectief van de lokale bevolking:
Vastgoedprijzen: Een volle 44 procent van de respondenten maakt zich zorgen over de astronomische vastgoedprijzen. Het probleem van betaalbare huisvesting voor werknemers wordt hier ook vaak genoemd.
Verkeersdrukte: 41 procent heeft last van het voortdurend toenemende verkeer dat wordt veroorzaakt door toeristen, vooral dagjesmensen.
Landschap en natuur: 30 procent van de respondenten maakt zich zorgen over de verenigbaarheid met de natuur als gevolg van dichte ontwikkeling, ongepaste architectuur en milieuvervuiling.
Hoge horeca- en winkelprijzen: 29 procent is ook van mening dat de levenskwaliteit in toeristische hotspots wordt aangetast door de hoge horeca- en winkelprijzen.
Trots op woonplaats: 39 procent is trots om in een regio te wonen die door anderen als een vakantieparadijs wordt gezien.
Vrijetijdsinfrastructuur: nog eens 38 procent geniet van het brede scala aan vrijetijdsmogelijkheden dat het toerisme heeft gecreëerd. Van moderne kabelbanen tot eersteklas sportfaciliteiten zoals openluchtzwembaden en sportprogramma’s of aantrekkelijke evenementen die ook populair zijn bij de plaatselijke bevolking.
Banenmotor: 38 procent waardeert de waardevolle banen die het toerisme in hun regio heeft gecreëerd.
Gastronomische diversiteit: 32 procent benadrukt de rijke gastronomische diversiteit met aantrekkelijke restaurants, cafés of pubs die het toerisme met zich mee heeft gebracht.
Gernot Memmer, expert in bestemmingsontwikkeling bij het toonaangevende Oostenrijkse toerismeadviesbureau Kohl und Partner, vat de resultaten samen: “Op de meeste bestemmingen overheersen de positieve aspecten van toerisme. De lokale bevolking erkent dat toerisme een belangrijke bijdrage levert aan de welvaart van hun regio of stad. Toch benadrukken de resultaten van dit onderzoek de noodzaak van een evenwichtige ontwikkeling van het toerisme. De negatieve effecten van toerisme op de levenskwaliteit van de lokale bevolking moeten ook worden gehoord en er moet meer rekening mee worden gehouden. Als het goed gaat met de lokale bevolking, zullen de gasten zich uiteindelijk ook goed voelen."