De drie mooiste singles boven mountainbike-walhalla Ceillac

Rogier
In de afdaling van de Tête de Ricasse boven Ceillac

Hoog in de Franse Alpen, niet ver van de Italiaanse grens, ligt het dorpje Ceillac. Midden tussen de Queyras en de l’Ubaye, twee Franse berggebieden die bekend staan vanwege de mooie wandel- en mountainbikemogelijkheden. En Ceillac is wat mountainbiken betreft het absolute hoogtepunt. Er zijn maar weinig plekken in de Alpen waar je zoveel geweldige mountainbiketochten in één dal hebt! Ik zou zelfs durven zeggen dat elke mountainbiker één keer in zijn leven In Ceillac gefietst moeten hebben. Daarom neem ik in deze blog mee rondom het mountainbikeparadijs Ceillac!

Ceillac: een mooi authentiek Frans Alpendorp annex mountainbikeparadijs

Ceillac is een pittoresk dorpje gelegen in het hart van de Franse Alpen, midden in het regionale natuurpark van de Queyras. Met zijn charmante straatjes, traditionele huizen en adembenemende bergpanorama’s is het een heerlijke vakantiebestemming. En omdat het in een regionaal park ligt, betekent het dat je er mag mountainbiken (in tegenstelling tot nationale parken). Alle paden die je hier dus tegenkomt, zijn mountainbikepaden. Of je nu een beginner bent of een ervaren rijder, Ceillac heeft voor elk niveau iets te bieden. Er zijn talloze paden en routes die je meenemen door mooie lariksbossen, over kronkelende bergpaden en langs heldere bergmeren en kolkende bergbeekjes.

Een geweldig uitzicht boven de vallei van Ceillac

Van flowy paden tot steile afdalingen: Ceillac heeft het allemaal

De variëteit aan terrein in Ceillac is verbluffend. Van flowy paden tot steile afdalingen en technische singletracks, de mogelijkheden zijn eindeloos. Het is een paradijs voor avontuurlijke fietsers die er niet voor terugschrikken zelf omhoog te fietsen. Het gaat te ver om alle mogelijke mountainbiketochten en varianten rond Ceillac te beschrijven. Als je echt alles wilt weten, open dan een ign topo25-kaart en kijk welk pad jou wat lijkt. Om je te helpen met kiezen, geef ik je hier mijn top 3!

Singles tot aan het dorp

Dit is de top 3 mountainbikepaden van Ceillac!

Alle paden in Ceillac, dus ook deze, zijn te fietsen voor gevorderde mountainbikers die niet terugschrikken voor enkele stevige switchbacks.

Net onder de top van de Tête de Ricasse

1: Tête de Ricasse (2965m)

De Tête de Ricasse is een van de hoofdprijzen van de Queyras voor mountainbikers. Het is een stevige klim, maar het terrein lijkt gemaakt voor mountainbikers. Het landschap is mooi en afwisselend. Je komt langs heldere bergrivieren, kabbelende beekjes, een mooi bergmeer en door Dolomietenachtig hooggebergte. Dit is de absolute aanrader boven Ceillac!

Lac de Clausis

De klim naar de Tête de Ricasse

Vanaf Ceillac volg je de weg omhoog door de Cristillan-vallei totdat je niet verder kunt op de asfaltweg. Hierna volg je het pad dat naar rechts afbuigt. Dit volg je richting Lac de Clausis. Om dit meer te bereiken, zul je je fiets een stuk moeten duwen of tillen! Na het meer kunnen sterke fietsers verder fietsen, dan hoef je je fiets alleen onder de top nog even op de schouder te nemen. Vanaf de col ga je naar het westen over een ongemarkeerd pad dat de bergkam volgt. Hier zul je je fiets weer even moeten dragen. Dit pad komt uit op de bergcol onder de Tête du Rissace, die je na 200 meter klimmen bereikt.

Een deel zal je de fiets moeten tillen richting de Ricasse
De geweldige afdaling van de Ricasse

De afdaling van de Tête de Ricasse

Vanaf de top wijst de afdaling voor zich. Een mooi effen pad met heerlijke switchbacks brengt je snel naar beneden. Een echte flowy trail. Alleen rond de 2600 meter volgt een technisch pittiger stuk, wat niet heel lang is. Daarna rij je door een mooie kloof over een pad dat voor mountainbikers gemaakt lijkt te zijn. Eenmaal in het dal klim je een klein stukje door naar la Chaurionde waar je een leuk weggetje vindt dat je terugbrengt naar Ceillac. Als je energie over hebt, klim dan door naar Lac Miroir om hier wederom weer een geweldig mooie single te vinden.

In de geweldige slalom van de Tête de Girardin

2. Tête de Girardin via Lac Mirroir (2875 m)

De Tête de Girardin is landschappelijk een van de mooiste tochten van de Queyras. En de ‘slalom’ net onder de top zal elke mountainbiker doen watertanden. Je hebt een geweldig uitzicht over de ruige Fonte Sancte, je fietst langs twee mooie bergmeren en een mooie rivier. En de single? Die hoort bij de mooiste van de Alpen. Een goede dosis mountainbike-ervaring is wel nodig om de gehele afdaling op de fiets te kunnen volbrengen.

Geweldig uitzicht op weg naar de Tête de Girardin

De klim naar Tête de Girardin

Vanuit Ceillac klim je omhoog (zuidoostelijk) naar de Cime de Mélezet en vervolgens naar de parkeerplaats van Fond de Chaurionde. Neem het pad naar de Girardin- en Tronchet-passen. Een deel zul je je fiets moeten duwen. Op ongeveer 2150 m ga je linksaf (westelijk) naar het Lac St Anne. Ga stroomopwaarts van het meer verder richting het zuidoosten over een meer berijdbaar gedeelte, tot aan de voet van de tophelling. Klim hier via een goed pad naar de col om daarna via een geweldig mooie single omhoog te lopen. Op de top staat een mooie ‘observatoire’ en heb je echt een geweldig uitzicht.

Onder Lac Mirroir, de single blijft geweldig

De afdaling van de Tête du Girardin via Lac Miroir

De afdaling hoort bij de beste van de Alpen, het eerste stuk naar de col is om nooit te vergeten. Mooie bochten in terrein wat gemaakt lijkt voor fietsers. Wat hierna komt is echter niet minder mooi. Een fijn mountainbikepad wat nergens extreem is - je hebt wel een goede dosis mtb-ervaring in hooggebergte nodig -, brengt je terug naar het Lac St. Anne. Hierna volg je het pad over de skipistes naar het Lac Miroir. Neem niet de eerste afslag over de GR om bij dit meer te komen, maar blijf op de skipiste en sla pas later af naar het meer. Eenmaal bij het Lac Miroir volgt een geweldige single die je, ondanks de lengte, té snel terugbrengt naar het dorpje Ceillac. Let op: in de zomer kan dit pad heel erg druk zijn met wandelaars.

In de afdling van Crête des Chambrettes

3. Crête des Chambrettes (2582m), via de Col Bramousse en Col Fromage

Dit rondje via de Bramousse en de Fromage is op en top mountainbiken en een van de makkelijkere mountainbiketochten rondom Ceillac. Het uitzicht is ongekend en bijna de gehele klim is op de fiets te doen. Kortom, een aanrader om je trip boven Ceillac mee te beginnen.

Bijna 100% op de fiets tijdens de klim

De klim naar de Crête des Chambrettes via Col Bramousse

Vanaf Ceillac klim je omhoog naar Le Villard. Bij de Chapelle Ste Barbe pak je het goed fietsbare pad richting de Col de Bramousse. Enkele haarspeldbochten zijn niet eenvoudig te fietsen, maar eigenlijk is alles op de fiets te doen. Een uitadging ;-) . Vanaf de col zal je de fiets een stukje moeten duwen richting de Crête du Chateau, die je snel naar de Crête de Chambrettes brengt. Vanaf hier is deze hele traverse 0te fietsen en brengt je snel op de top met bij het mooie observatorium.

De eerste meters onder de top
De eerste twee drie switchbacks zijn het moeilijkst
Heerlijke flowy trails

De afdaling van de Crête de Chambrettes via Col Fromage

De afdaling begint met enkele hele pittige haarspeldbochten. Schrik niet, dit is de moeilijkste passage van de gehele afdaling. Een mooie bergachtige single brengt je naar de Col Fromage. Hier kun je eigenlijk alle paden pakken. Mijn aanrader: het pad wat naar links afbuigt. Deze is het minst steil en laat je daarom het langst profiteren van een fijne afdaling. Dit pad kruist na een lange speelse traverse het pad dat vanaf de Estronques naar beneden komt en brengt je daar met een aantal speelse bochten naar het dal. Eenmaal bij Villard pak je de onverharde weg die links omhoog gaat richting het parapente-grasveld. Net na dit grasveldje draait een leuke single naar rechts richting Ceillac en je startpunt. Hou op dit pad links aan in de afdaling dan heb je het langste plezier van dit pad. Dit is echt de kers op de taart!

In de afdaling van de Col Sud du Christillan

Andere mountainbike-aanraders boven Ceillac:

Dit zijn slechts drie mogelijkheden boven Ceillac. In de Queyras en de Ubaye, wat allemaal op steenworp afstand ligt, zijn de mogelijkheden echt eindeloos. Alleen al boven Ceillac zijn genoeg mogelijkheden voor een lange mountainbiketrip. Wat te denken bijvoorbeel van deze toppen:

• Tête de la Cula (3121m): Eenvoudige drieduizender.
  • Col Sud du Christillan (2952m): Mooie single in donkere noordwand.
  • Col des Estronques (2651m): Ultieme flowy trail.
  • Col Tronchet (2656m): Mooie col en ook samen te doen met de Tête du Giradin.
  • Pointe de la Saume (3043m): Lang, pittig en uitdagend, voor de echte cracks.
Rogier
woont al meer dan 20 jaar in de Franse Alpen en is bijna altijd buiten te vinden. Op de racefiets, de mountainbike of al klimmend!