Of je nu met een racefiets of elektrische fiets naar boven bent gegaan, als je boven bent moet je weer naar beneden. En goed afdalen is een kunst. Een kunst die je moet leren en waar je met ervaring steeds beter in zult worden. In dit blog 5 tips om in ieder geval de theorie een beetje onder de knie te hebben!
Als je begint met afdalen, neem dan een aerodynamische en stabiele positie aan op je fiets. Buig je armen lichtjes, plaats je handen op de remhendels / beugels (als je op een racefiets rijdt) zodat je gewicht laag blijft. Buig je ellebogen naar buiten om meer stabiliteit te krijgen. Houd je knieën en ellebogen lichtjes gebogen, zodat je schokken beter kunt opvangen.
Goed remmen is letterlijk van levensbelang in de bergen, en helaas is dat niet zo eenvoudig als dat veel mensen denken:
We kunnen boeken vol schrijven over het maken van een goede bocht. Om te beginnen is het belangrijkste om ver vooruit te kijken. Kijk waar je heen wilt! Buig je knieën en verplaats je gewicht naar de buitenkant van de bocht om je fiets in balans te houden. Ga soepel door de bocht. Hoe breder je de bocht aansnijdt, hoe makkelijker het is om de bocht aan het einde scherp te houden (en rechts te blijven). Let wel op dat je andere weggebruikers niet in de weg zit of dat er gevaarlijke situaties ontstaan. Als je een haarspeldbocht niet breed kunt aanzetten, is het verstandiger om wat meer af te remmen om aan de goede zijde van de weg te blijven.
Probeer je spieren in de armen, rug en nek zoveel mogelijk te ontspannen, zodat je onverwachte bewegingen beter op kunt vangen en frisser op de fiets blijft zitten.
Het kennen van een afdaling is ideaal. Maar natuurlijk is het onmogelijk om als toerist elke afdaling perfect te kennen. Moderne GPS-'en zijn hiervoor ideaal. Op de kaart van de GPS kun je vaak goed zien wat voor bocht eraan komt. Ook kan een GPS waarschuwingen geven voor scherpe bochten.
Afdalen in de bergen kan behoorlijk snel gaan, dus wees je altijd bewust van je snelheid en pas deze aan de omstandigheden aan. Als je het gevoel hebt dat je te snel gaat om veilig te kunnen reageren op onverwachte situaties, vertraag dan tijdig. Houd ook rekening met andere weggebruikers, zoals auto’s, wandelaars en andere fietsers. Enne, probeer geen profwielrenner te spelen. De snelheden die je in de Tour de France ziet zijn geen goed idee voor de gemiddelde wielertoerist. De vele ernstige ongelukken elk jaar op de Mont Ventoux en andere populaire bergcols zijn hier het bewijs van.
Hippe fabrikanten van remblokjes doen je graag anders geloven, maar de zwakke schakel in het remsysteem op een fiets zit om je velgen! Het is het rubber van je banden wat maakt dat je sneller of minder snel stil komt te staan. Koop en gebruik als je in de bergen gaat fietsen goede banden. Bezuinig hier absoluut niet op, goede en verse banden maken het verschil tussen aangenaam dalen of met angst naar beneden komen.