Vanaf vorige zomer kun je zonder het door te hebben op een tolweg terechtkomen in Frankrijk. Zo is er een tolpoortjes vrije tolweg tussen Parijs en Normandië (A13 - A14) en op de A79 tussen Montmarault (Allier) en Digoin (Saône-et-Loire). De één vindt dit een ‘slinkse’ manier geld innen, de uitbaters van de tolwegen zelf vinden dit een efficiëntere en eenvoudigere manier van tolheffen. Het doel is onder meer om de doorstroming te verbeteren.
Tolheffing met vrije doorstroming vervangt de traditionele tolbarrières door een systeem waarbij voertuigen automatisch worden geregistreerd terwijl ze rijden. Het tolbedrag wordt berekend op basis van de voertuigcategorie en het afgelegde traject, en de betaling vindt plaats na de reis en kan via diverse methoden. In Frankrijk is dit systeem nieuw sinds vorig jaar, maar elders is dit al de normaalste zaak van de wereld. Zoals op de ringwegen A36 bij Milaan, de A60 ten zuiden van Varese en de A59 bij Como in Italië. Ook in eigen land kennen we dit jaar deze manier van tolheffing op de Blankenburgverbinding.
Deze zomer schakelt de 210 kilometer lange weg tussen Parijs en Normandië over op dit systeem. De A14 in juni en de A13 in december. In de toekomst zullen meer tolwegen overstappen naar ‘flux libres’, waardoor elektronisch tol betalen de norm wordt.
Het systeem detecteert voertuigen automatisch. Camera’s en sensoren boven de rijstroken verzamelen gegevens om het tolbedrag te berekenen, gebaseerd op de voertuigcategorie (auto, vrachtwagen, motor) en het afgelegde traject.
Vanaf 2024 rij je dus zonder te stoppen tussen Parijs en Normandië, enkel onderbroken door geplande pauzes. Dit biedt aanzienlijk rijcomfort en diverse voordelen. Zo is de reis sneller en is er, vanwege het niet te hoeven optrekken, minder belasting voor het milieu. Maar het belangrijkste is misschien wel het terugbrengen van ongelukken. Bij de A79 heeft telt meer meer voertuigen en minder ongelukken sinds het invoeren van de Flux Libre. (Bron.)
Website sanef.com: Voer het kenteken van het voertuig in om de tol te betalen.
Betalingspunten van het Nirio-netwerk: Gebruik het kenteken van het voertuig bij een van de betalingspunten langs de snelweg.
Het is belangrijk om op tijd te betalen, want bij niet-betalen binnen de gestelde termijn is er kans op boetes tussen de €90,- en €350,-. Zorg ervoor dat je altijd een van de beschikbare betaalmethoden gebruikt om onnodige kosten te vermijden. Let dus goed op borden die de vrije doorstroom (flux libre) langs de weg aangeven. Heb je geen zin om hierover na te moeten denken, schaf dan een tolbadge aan.
Sorry mij is het totaal niet duidelijk.
Wat moeten wij nu doen als niet Frans zijnde.
Stel we rijden op zo een tolvrije poort autostrade.
Hoe en wanneer krijgen wij de melding wat wanneer te betalen?
Moeten wij iets van actie ondernemen. Een zoveelste sticker op ons vooruit?
Ja je moet zelf zorgen dat je betaalt, dat kan op verschillende manieren zoals in het blog vermeld:
Hoe betaal je de tol bij flux libre tolwegen ?
Automatische betaling
Tolbadge (Liber-t badge): De badge op de voorruit wordt gedetecteerd bij het passeren onder de portalen. De tolbedragen worden maandelijks gefactureerd en automatisch afgeschreven.
Sanef-klantenaccount: Door het kenteken van het voertuig en een betaalkaart te registreren op sanef.com, wordt de betaling van de passages automatisch afgehandeld. Betaling vindt plaats na elke rit, binnen 72 uur na passage.
Handmatige betalingen
Website sanef.com: Voer het kenteken van het voertuig in om de tol te betalen.
Betalingspunten van het Nirio-netwerk: Gebruik het kenteken van het voertuig bij een van de betalingspunten langs de snelweg.
Toch vraag ik mij af hoe je dit als buitenlander moet weten? Ik lees het hier toevallig op wintersport of bergsport.nl maar er is toch nog een overgrote meerderheid die deze sites niet kennen. Hoe moet je in godsnaam aan dit soort informatie komen?
Het staat ook met borden langs de weg aangegeven.